الخميس، 22 نوفمبر 2007

امي الحبيبة


بحبك ياامي مهما عملتي عشان انتي امي بحبك وعايزة اقولهالك بس مش عارفة متعودتش اقولها ومتعودتش اقولها بحبك عشان انتي سبب وجودي للدنيا واستحملتيني وانا في بطنك واتولدت في حضنك لحد ما كبرت وبقيت اطول منك بحبك عشان ادتيني لون بشرتي وشعري الطويل وضحكتي بحبك ياامي بحبك عشان كل الي ادتهولي وضحيتي بية عشاني بس ليا عندك عتاب صغير ومش مستنية منك رد لاني بكتبة هنا وعرفة انك مش هتقرية لية ياامي نستيني وسط اخواتي مع اننا مش كتير لية بعدتيني عن حضنك وخلتيني وحيدة لية خلتيني ادور علي الحنان والحب عشان ملقتهمش منك لية وانا صغيرة اتشغلتي عني باصحابك وجيران وقرايبك ووزعتي عليهم حنانك الي هوة اتوجد جواكي عشاني انا لية حبيتي اخواتي اكتر مني واعلنتي دة قدامي وقدام الناس من غير ماتخافي علي مشاعري لية قولتيلي انك حملتي فيا غلطة ومكنتيش عاوزاني لية مكنتيش بتتكلمي معايا وسبتيني اواجه الدنيا لوحدي كان كل كلامك اوامر معرفتيش تعرفيني الغلط من الصح بحنيه وفهمتيني سبتيني اواجه الدنيا لوحدي اغلط واعرف الصح لوحدي بس كنت اضعف من اني اواجه الدنيا اتجرحت كتير وانتي متعرفيش وانتي محستيش مبصتيش في عنيا وعرفتي اني عايزة اتكلم واحكي الي جوايا مقربتيش نستيني لحد ما وصلنا لليوم ده بحبك ومش قادره اقولها بقيت انا الي ببعد مش بحب وجودك معايا ولا مع اي حد اتعزلت وبقيت لوحدي اوقات بحس اني اتيتمت في وجودك لية ياامي محستنيش مقربتيش انا اهم ياامي انا اهم من اي حاجة في الدنيا اخواتي كبار لية بتحبيهم اكتر مني هما مش محتاجيلك انا محتجالك لية عملتي كده انا مش وحشة انا بحبك اوي بالرغم من كل حاجة انتي امي وانا بنتك ومحتجالك معرفش الي اتكسر بينا والجسور من الغربة الي اتبنت بينا اية ممكن يشيلها مش عارفة بس ياريت تعرفي اني مش جافه ومش وحشه انا بحبك ومحتجالك ولسه محتجالك بس مبتكلمش مش عرفه اتكلم خلاص وانتي الي عملتي كده بينا ياريت تسامحيني لو كنت زعلتلك في يوم وتعرفي اني بحبك اوي

امي الحبيبه سامحيني واعرفي انك غاليه عندي اوي ولما بشوف حد من غير ام ببقي نفسي ادخل البيت ادور عليكي انتي في اني اوضه واترمي في حضنك واقولك الحمد لله انك موجودة ويارب اموت انا قبلك عشان مشفش اليوم دة بس لازم تحسي بيا انا

امي الحبيبه سامحيني علي سؤء ادبي ومعاتبتك بس مش قادرة اسكت لازم تعرفي انك غلطانه ومع ذلك بطلب منك انك تسامحيني انتي وتقربي

بحبك ياامي

هناك 15 تعليقًا:

Ehab يقول...

مش عارف اقولك ايه يصبرك
احساسك ده عارفه كويس قوي ومرت علي فتره كرهت الدنيا كلها بسببه بس كنت عكسك كان مع ابويا
بس عارفه الحمد لله دلوقتي الوضع اتغير خالص
عارفه انا اكتشفت ان الحل في ايه
الحل اننا نتقبل اهلنا زي ما هما كده
بعيوبهم وبغلطاتهم
حتى بظلمهم لينا ساعات
ونحاول منستناش لما يقربوا مننا
لأ ابداي انتي اضغطي على نفسك واحتسبي كل ده عند ربنا
هتلاقي فجأه هم كمان بيحبوكي قوي
خليهم ميستغنوش عنك ابدا
خليهم دايما عايزينك علشان اتعودوا ان انتي اللي بتريحيهم
بس برده حرصي انك متتنازليش عن حقوقك كتير علشان متبقاش عاده عندهم
حاولي توازني الأمور بعقلك وقلبك
ودايما لما الدنيا تبقى وحشه قوي
وتزعلي منهم قوي افتكري ربنا وافتكري سيدنا ابراهيم
ابوه عمل فيه ايه
يبقى مهما اهلنا عملوا فينا نتحمل ونحتسب عند الله

اقولك على حاجه كمان انا يمكن لسه برده ابويا طبعه صعب قوي
وساعات كتير بتضايق من حاجات بيعملها
بس الحمد لله الوضع كده ارحم كتير من ايام ما كنت ببعد عنه وازعل منه وخلاص
دلوقتي لما بيزعلني قوي بعمل نفسي ولا هامنني واغيب شويه صغننين وبعدين اجي الزق جنبه كأني جبله مش بحس باللي حصل
والغريب ان هو الأول كان مستغرب مني
وبعد شويه بدأ يتعود اني مش بزعل واني فعلا ممكن اتحمله
علشان كده لما بيزعلني
واجي اروح اقعد معاه وارغي معاه واقوله مثلا هو احنا مش هناكل ولا ايه
الاقيه عمال عايز يجيبلي كل حاجه وفرحان قوي اني مبعدتش عنه كتير

والحمد لله ربنا دايما بيهدي نفسي ويسهلي الموضوع ده

والحاجه الجميله اللي ربنا كافئني بيها
مش بس خطيبتي اللي ربنا عوضني بيها عن كل مشاكل الدنيا
لأ ده كمان حمايا راجل زي العسل وبيعاملني بحب شديد جدا
الحمد لله على كل حال
اتمنى ربنا يكرمك وتلاقي اللي يساعدك تتغلبي على اي موقف

ربنا يوفقك
وابقي طمنينا عليكي
سلاااااااااااااااااااااااااام

منى يقول...

مشمشه
دايما بتعلن حبها لاختك اكتر منك وده مزعلك طيب ليه مسالتيش نفسك هى بتحبها اكتر ليه؟
لما بتتعب مين بيسال عليها اكتر؟
لما بتخرج مين بيخرج معاها دايما حتى لو مش قادر؟
مين بيقولها وحشتينى ويبوسها قبل ما تخرج؟
مشمشه
مش يمكن عشان امك طيبه قوى والناس كلها بتحبها تلاقيها ساعات مشغوله؟
انا اوقات كنت فى مكانك بس يمكن عملت بنصيحه الشنكوتى
والحمد لله ربنا اكرمنى
اهم حاجه تعرفى انها بتحبك قوى وياما بكت فى تعبك وخوفها عليكى هو اللى ساعات بيخليها تقسى
عموما ربنا ينورلك طريقك ويقربكم من بعض

Soooo يقول...

عارفه يا مشمش يا صاحبي
انا لما قولتيلي انك عملتي بلوج كنت فاكر انك هتتكلمي في اي حاجه في الحياه غير الحوار ده
لكن لما شفت الموضوع افتكرت امي الله يرحمها وزعلت وماقدرتش اكتبلك تعليق

اقولك على سر .. انا زيك كده كنت فاكر امي مش بتحبني زي اخواتي وكانت دايما تتلخبط مابين اسمي واسمهم وانا كنت بافسرها اني مش على بالها
لكن اقسملك بالله العظيم .. يمين اتحاسب عليه يوم القيامه وربنا شاهد على كلامي
نفسي امي ترجع للدنيا جزء من الثانيه
عشان اعيط في حضنها او حتى ابوس رجلها واقوللها سامحيني اني ظنيت انك مش بتحبيني

احنا فعلا مش بنحس بقيمة الحاجه او الشخص اللي عايش معانا .. غير لما نبص نلاقيه اختفى من حياتنا
روحي احضني امك بالعافيه
كلميها بالعافيه
قوليلها كل اللي انتي عايزه تقوليه بالعافيه
بصي في وشها على قد ماتقدري
ابتسمي في وشها على قد ماتقدري
والله العظيم مافي احن على البني ادم مننا في الدنيا دي غير ربنا .. ثم امهاتنا


سلاموووووووز

اسامة يس يقول...

تعرفي مهما حدث ومهما كان .. لن يحبك اكثر من امك ... ومهما صرحت واعلنت فهي تحبك مثلهم تماما ولا تفرق ...
المشكلة تكمن فينا نحن الابناء ... حين نشعر ان الظلم واقع علينا رغم ان الاب والام لا يفعلون شيئا الا وهم يظنون انه خير لنا ... فكل تصرف منهم تجاهنا حسن النيه وان لم نجني ثمارة بل ولو اضرنا بالفعل وكانوا على خطأ فذاك كانت اجتهادهم....

ومع ذلك فأنا اتفهم جدا ما هو بداخلك .. والمبادرة لابد ان تكون منك اقتربي منها وقبلي يديها وارتمي في حضنها وان ابعدتك فتأكدي انها تخشى ان تذرف الدمع الجارف امامك .. لا لانها لا تريد ان تضمك....

دمت بكل ود..
خالفص تحياتي

shahy يقول...

انتي عارفة انا قعدت اعيط لما قريت كلامك وبعدين سكت وقلت اقرا التعليقات واكتبلك تعليق
ولما قريت قعدت اعيط تاني بس المرة دي من تعليق سوووو

شوفي ياجميلة
الشنكوتي ومنى وسوووو واسامة
قالوا كل اللي ممكن يتقال
حاولي تشوفي الغلط اللي عندك انتي فين وربنا يقدرك وتصلحية
وكمان ادعي ان ربنا يحنن قلبها عليكي
هاتفرق قوي معاكي الدعوة دي واحنا كمان هاندعي لك وربنا يعينك

وتأكدي ان لو فية جسور بينك وبينها يبقى انتي اللي سمحتي للجسور دي انها تتبني

تحياتي وماتتأخريش علشان نطمن عليكي

مشمش يقول...

والله يااستاذ شنكوتي انا فعلا اتغيرت ومبقتش بزعق فيهم ولا بتخانق ولا بخاصم عشان ربنا برضة وقلت حرام عليا وبقيت لما بنتخانق وبتبقي هي الغلطانة بنزل اجبلها شوكلاتة مثلا واسبها علي السرير ببقي مكسوفة اجي اصالهحا لانها معودتنيش علي كدة والي بيغيظني انها مش بتصالحني برضة والي بيغيظني اكتر انها بتاخد الشوكلاتة ربنا يهيدهم يارب ويهدينا والحمد لله علي وجودهم معانا مهما كانو

مشمش يقول...

سوووو
والله ياصحبي انت اكتر واحد حسستني بقيمتها من كتر كلامك عليهاوعشان كدة مش عايزة اندم علي مجافاتي ليها والندم يقتلني لو لا قدر الله حصلها حاجة وممكن كمان تكون مش راضية عني عشان كدة نفسي نقرب وبجد اكيد امك حاسة بيك وراضية عنك مدام دة احساسك لان مش ممكن حد يكون قريب ليك اكتر منها حتي وهيا في رحاب رب كريم وفي الجنه باذن الله ويارب تلتقي بيها في الجنة وتكون هي سبب دخولك الجنة يارب ويكون ساعتها اسعد لحظة مرت في حياتك وادعيلي ربنا يهديني
وسامحني ياصحبي لو فكرتك وقلبت عليك المواجع والله مكنت اقصد

مشمش يقول...

اسامة
عندك حق حتي لو اضرونا بالفعل اكيد ماكانوش يقصدو وحتي لو يقصدو برضة مش هيجي شيء قد الي اعطوة لينا وقد حبهم لينا

مشمش يقول...

شادي
شكرا اوي لمشاعرك الجميلة دي ووالله بحاول وبقرب ومش هياس ابدا وربنا معانا كلنا

مشمش يقول...

مني
والله انا مش مختلفة عن اخواتي الا في طبعي انة انطوائي شوية ومبعرفش اعبر عن مشاعري ويمكن دة الي محسسها اني بعيدة عنهم واني جافة ومعنديش مشاعر ومش بشاركهم في مشاكلهم بس اعمل اية انا كدة ربنا خلقني كدة بس مش وحشة والله وبحس بيهم اوي بس مش بعرف اعبر
تحياتي ليكي

منى يقول...

مشمش
انا جيت تانى
حسيت انى كنت قاسيه وحبيت اقولك متزعليش منى
ويا ريت لو تحبى يبقى لك صاحبه اكبر منك شويه تعتبرينى صاحبتك
مستنيه رايك ومش هزعل منك مهما كان بس عايزه اطمن عليكى

ملك الكبدة يقول...

شوفي يا مشمشة يا ابنتي بحكم اني اقدمنك في عالم التدوين يعني
انا كنات زيك كدة مع بابا
بس الله يرحمه لما مات وواجهت الحياة
حسيت احساس مريع
حسيت اني زي ما اكون اتولدت فجاة بس عريان ولا حنان ولا دفء
رايي تراجعي نفسك احسن
و عموما خليكي انتي ماما و بنوتتك الشابة عملت بلوج بتشتكيكي
احساسك ايه
و بعدين مامتنا الكبيرة مصر و ده الاهم قاسية علينا كلنا
الللي يخلينا مستحكلين قسوة ماما الكبيرة يخلينا نعذر ماما الحبيبة

مشمش يقول...

مني
انا مش بزعل من حد خصوصا اني عارفة انك عايزة مصلحتي وعايزة تحسسيني انها مهما عملت ام وعمري ماهعرف اوفي حقها عليا حتي لو غلطت في حقي برضة امي ويسعدني اوي اننا نكون اصحاب

مشمش يقول...

ملك الكبده
اولا اسمك حلو اوي عشان بحب الكبده ثانيا عندك حق بس بيني وبينك مامتنا الكبيره مش هيا الي قاسية دول الي ماسكين ايديها الي بنوجعها مامتنا الكبيره جميله وطيبة ومصدر فخر كبير اوي وربنا هيفضل ينصرها ليوم الدين
تحياتي

عبدالرحمن الشافعي يقول...

السلام عليكم....
أنا لما عرفت حضرتك ....ماحاولتش أقرأ الموضوع ده ..
بس ..لما جيت أخش على مدونتك ...دلوقتي..حسيت إني عاوز أقرأ الموضوع ..
مش عارف ليه..حاجة جوايا قالتلي ...إقرأ الموضوع ده...
أنا لما قرأته ...حسيت فعلا بي إلي إنتي حكتهولي قبل كدة ...
أنا فعلا لسة حاسس بيه دلوقتي...
اه والله ..إنتي مش عارفة غحساسي دلوقتي تجاهك...
انا فلعا مش عارف أنطق ولا أقول كلمة ...
بس الكلام ده من زمن ...إيه الأخبار دلوقتي؟؟؟
إيه أخبارك معاها .؟؟؟
ها؟؟؟
أنا أتأسف لكي...وأحزن عليكي...

والله لساني يعجز عن النطق...

تحياتي لكي
وتمنياتي لكي..بدوام السعادة يارب العالمين..
أخوكي الصغير ...
عبدالرحمن ياسين...