الأحد، 25 نوفمبر 2007

كياني


يعني اية كلمة كيان

سالت نفسي كتير اوي السؤال دة يعني اية يعني كرامة الانسان مثلا ولا دراستة وتحقيق زاتة وانجازاتة في حياتة ولا شكله قدام الناس والي بيحيط بيه من الخارج يعني مظهرة وتعليمه وثقافته ومستوي عيلته ولا هوة روحه الي لما لو اتجرحت بيبقي ضايع وملوش كيان ولا هيا كلمه بيقلوها المثقفين الي انا منهم ومش فاهمين معني ليها حقيقي وواضح الي خلاني اتشغل بالموضوع اني شفت فيلم اجنبي بتدور قصته حول ان الشر وهو متمثل في بنت جميله عايزه تقايض شخص فاشل في حبه وشغله وكل حياته بانها تنفذ ليه7طلبات ولما يتنفذو تاخد منه كيانه الي اوهمته في البدايه ان كيانه ملوش قيمه لانه شخص فاشل وكتبو عقد بكل ده وبتستمر احداث الفيلم وقبل الطلب الاخير بيرفض وبيقولها ان كياني اهم انا محققتش حاجه مهمه من غير كياني بس الي حيرني انه رجع زي ماهوه مع بعض كلمات الاعجاب منها انه مرضغش لطلباتها زي ناس كتير وان الشر مخدش كيانه بس السؤال هنا ايه هوه كيانه الي الشر مخدوش ولو كان خده كان هيحصل ايه ماهو اصلا فاشل بس عنده كيان ياريت حد يقولي يعني ايه كيان ومن غير فلسفه لاني عارفه كل كلام المثقفين في الموضوع ده انا عايز اعرف ببساطع ايه هوه الكيان وبنلاقيه فين في جسم الانسان وبيتاخدلو دوا يعني لما بيوجعنا ولا بنستاصله

بس كل الي عارفاه اني عندي كيان انا معرفش فين بس مش مهم اكيد انا زي كل الناس عندي كيان بس مش قادر احدد هوة فين ؟؟؟؟؟؟؟؟

هناك 14 تعليقًا:

غير معرف يقول...

الكيان ان يكون للانسان شخصيتهومعنى كلمة شخصيته دى لها كلام بالهبل ورأيه المحترم المعمول بيه بس على اختلاف الوجوه والموضوع طويل وعايز شرح...

منى يقول...

هو سؤال صعب صراحه بس هحاول اجاوب
كيانى يعنى انا روحى وعقلى وحتى شكلى وتصرفاتى

يعنى المثال اللى عندك ده لو فقد كيانه تروح منه ذاكرته اخلاقه لغته افكاره كل حاجه
يا رب اكون جاوبت صح

Soooo يقول...

الكيان يا مشمش ده نتوء جنب بيت الكلاوي .. قريب من القولون كده وانتي داخله على الامعاء الدقيقه
تاني شارع بعد الاثنا عشر
نمره 4
قولي عايزه كياني .. هتلاقي واحد بيشاورلك عليه .. قاعد على القهوة بيضربله حجرين معسل


ايه يابنتي الكلام ده
كيان ايه وبتاع ايه

انا في اعتقادي ان كيان الفرد في دورة في الحياه
ممكن تلاقي كيان الام في تربية ولادها تربيه صالحه
كيان الراجل في شغله ورغبته في الحياه بشكل كريم وانساني

-----
على فكره .. الفيلم اللي انتي بتقولي عليه اسمه رغبات شيطانيه .. والبنت اللي طلعتله دي المفروض انها الشيطان اللي بيحقق للانسان كل رغباته لكن بيتم تحويلها لاخطاء
والفيلم ده معالجه كوميديه حديثه لرواية فاوست اللي بيعطي الشيطان جسده لمجرد انه ساعده في تحويل بعض الاحلام لحقائق .. وفي اخر الفيلم العقد اللي اتكتب مابين الشيطان والانسان بيفشل لان الانسان بيضحي بنفسه في سبيل اللي بيحبها .. وبكده بيتضح انه مش انسان اناني وفيه الخير
وبكده الشيطان بيروح عاتقه لانه فشل في تجنيده لحسابه
وتوته توته .. فرغت الحدوته

واحشاني والله يامشمش



سلامووووووووووز

مشمش يقول...

د/هيما
فعلا الموضوع طويل اوي وكلمة كبيرة ليها مليون معني

مشمش يقول...

مني
طبعا صح هوة انتي تغلطي ابدا وعشرة علي عشرة ونجمة كمان

مشمش يقول...

سوووو
والله منور ياسوو وانا هبقي اروح علي الوصفة دي ويارب الاقي كياني هناك علي قهوة قهوة مش مهم هبقي اربية بعدين وفعلا هوة دة الفيلم الي مكنتش فاكرة اسمة وحلو اوي وشكرا ياصاحبي انك فكرتني بية

ملك الكبدة يقول...

و الله يا مشمش الموضوع ده كبير قوي
الكيان ده حاجة بتبقى من جوانا بتعمل لينا حدود عشان اللي برانا يشوف جوانا طبعا كلام كبير
موش ده المهم
المهم هو اللي هقولهولك
انا ملاحظانك اكيد عندك مشاكل ذاتية داخلية في حياتك
نصيحتي ماتحاوليش تحليها على صفحات الانترنت
اذا كنتي تعانين من قلة الاصدقاء فلا تحزني
كلنا كذلك
و لكن صدقيني مالم تجدي اصدقائك في حياتك لن تجديهم في هذا العالم الافتراضي المسمى بالانترنت
لا احد هنا يهتم لامر احد سوى نفسه و ما يشغله
صدقيني الصداقة تنبع بالحياة
و ان كانت نصيحتي في غير محلها و كنت انا فاهم غلط يبقى رايي ان معاناتك الحياتية الشخصية موش لازم تشاركي حد فيها
تحياتي الشديدة و اسفي للتدخل بشئونك

مشمش يقول...

ملك الكبدة
لاسف ياملك كلامك مش غلط هوة في الجون فعلا بس الي استغربت لية انت عرفت منين اوانا قلت اية يظهر دة مش مهم دي فراسة بحييك عليها بس انا مبحاولش احل حاجة هنا لاني عرفة انة مش مكان مناسب لا لاصحاب حقيقين ولا حل مشاكل نفسية بس انا كنت بفضفض بس واي شيء بيجي علي بالي بقوله ومعرفش هيعجب حد ويهتم بيه ولا لا وشكرا علي التعليق كان جميل ومؤثر وهسمع نصيحتك ان شاء الله

واحد مصرى يقول...

الكيان..الكرامة...الادمية...الحق في التعبير..في العيش الكريم...تحقيق الذات...كلها أمور متشابهة متداخلة...و بدزن تفسيرات فلسفية يبقى الكيان متلخصا في وجود الانسان متمتعا بوجوده و قدرته على تحقيق الطموح بدون اهدار او انتقاص لادميته بما يتضمنه ذلك من احترام المجموع لقيم الحق و الخير و الجمال

دمت بخير يا مشمش

Ahmed Al-Sabbagh يقول...

صديقتى العزيزة
فى اعتقادى الشخصى
كيان الانسان هو كل ما يحملة من فكر وثقافة واخلاقيات ومبادئ ودين وهوايات وكل ما يعتز به الانسان
ولذلك فإن كيان الانسان مرتبط بحدود الوطن
والوطن لا اقصد به الوطن الجغرافى
وانما وطن المحبوب :)
الارض التى يكون فيها الانسان مع من يحب
ايه رأيك ؟

مشمش يقول...

واحد مصري
مكنتش اعرف الموضوع كبير كدة كل دة بس اكيد صح نورتني بجد

مشمش يقول...

احمد الصباغ
هوة فية راي بعد رايك بجد رايك حسيتة اوي لان فعلا الوطن هوة الانتماء والانتماء محدش بيحس بية الا في حضن حب حقيقي
تحياتي علي التعليق الجميل

انا احمد الله واحمد الناس (أكثر الناس حمدا لله ) ـ يقول...

عزيزتي مشمش

انا دخلت عشان اشوف المدونةبتاعتك وانا شايف انها مدونة واعدة وفكرك جميل بس عاوزين تزيدينا من مواضيعك المتميزة

اما بخصوص الكيان فهو الشئ الذى به ( يكون ) الشخص فبدون كيان لاوجود للشخص

اما مكانه فى الجسد فهو فى عقلك وفكرك وشخصيتك والدواء بتاعه هو الكرامة فكلما قل كيانك يعنى ضياع لكرامتك

معلش انا اتفلسفت كتير بس ده اللى انا عارفة

تحياتي لكى

مشمش يقول...

انا احمد
ميرسي اوي اوي انك بتشجعني عشان انا بحب كدة اوي ومبعرفش قيمة نفسي ولا الي بعملة الا لما حد يقف جنبي ويشجعني ويفرح لما اعمل حاجة كويسة ويزعل مني لما اغلط وانت دلوقتي شجعتني عشان كدة مبسوطة اوي
تحياتي ليك