الجمعة، 21 ديسمبر 2007

محاكمة عادلة


في قاعة المحكمة
والكل جالس يتحدث بصوت مرتفع منتظر محاكمة مهمة ومن الخارح قاعة محكمة عادية وسط ميدان اما من الداخل

وقد وسعت جميع من في الارض من الانس والجن جاءوا ليشاهدو محاكمة تحوز اهتمامهم هما الاثنان

المتهمة: سيدة عجوز تبلغ من العمر 85 عاما دميمة ترتدي السواد. بالكاد تتحدث بعد ان ملات الامراض جسدها النحيل.

المتهم الثاني:هوه شابا طويلا وسيما ذو هيبة ووقار لم ارهم علي احد يرتدي بلطو اسودا طويلا وجهه مشربا بالحمره عيناه واسعه وحاده جدا وصامته وكأنهما مرسومتان ليس فيهما حياة عندما ينظر اليك تشعر وكان نظرته اخترقت ملابسك وطبقات جلدك واللحم والعظم وراي قلبك وما يحتويه وراي عقلك وماذا تفكر انه انه,, ( ابليس ) جلس في هدوء شديد وثبات وثقة بالنفس تعتلي وجهه ,

دق دق دق هيئة المحكمة تتفضل بالدخول تتكون من قاض واثنان مستشارين ووكيل نيابة والكل وقف تحية للمجلس

القاض : نادي علي القضية الاولي والاخيرة لهذا اليوم بعد النداء

القاض: بتتهمي ابليس بايه ياأمرأة لقد اتهمتيه بانه شريك لكي في الجرائم المنسوبة اليكي

وقفت المراه تهتز وكانها سوف تسقط وعيناها مليئة بالدموع وقالت (سيدي القاضي حضرات المستشارين نعم اتهمه بهذا)

لقد ولدت بريئة طاهرة لم اختلف عن الملائكة في شيءكانت حياتي هادئة وجميلة كنت احب والدي واطيعهما واحب ربي كثيرا واطيعة كنت مثالا للاخلاق الحميدة وعندما بدات ادرك وانضج اتاني هذا اللعين واغواني واحببني في الدنيا حبا جما ووعدني بانه سيسعدني وسوف اجد لديه كل شيء وثقت فية واغمضت عيني فلم اعد اري الا نفسي وسعادتها المطلقة كنت وانا احلم بغد وهوة مشرق وجميل وكاني ولدت لأكون سيدة علي هذا العالم اخبرني بان هذا ما يستحقة جمالي وشبابي فعصيت والدي الا ان ماتا كمدا علي افعالي وتركت الصلاة التي لطالما علموني اياها وسرقت وقتلت وشربت الخمر وعشت حياة جميلة كان زهوها يغمي عيني عن اي شيء اخر ولم اترك من الفواحش شيء الا فعلته وعندما مر شبابي وضاع جمالي واتيت الي هنا استدعيتة ليقف بجواري ويحمل عني ولو جزاءا من عقابكم لي كان دوما بجانبي في كل شيء واليوم لابد ان يقف بجواري ويطلعكم علي الحقيقة واني بريئة

سيدي القاضي ان لم يخبركم بالحقيقة اقتلوه هوة وليس انا هوة من حرضني هو شريكي في كل شيئ بل اكثر من شريكي هوة كان عيني الي اري بها وقلبي الذي يشعر وسمعي واحساسي ومشاعري كان كل شيئ لي والان لا يستطيع ان يتبرا مني هذا اللعين

القاض:اهداي ياامراة اهداي ونظر الي ابليس وقال

اسمك وسنك وعنوانك

اسمي ابليس وسني لا اتذكره وعنواني من الذي لا يعرف عنواني انا اسكن في كل شيئ في الارض والسماء والبحار والجبال في القلوب وبين الضلوع وفي العقل والفكر واجري لكل انسان مجري الدم انا قريب من كل شيئ

القاض : قول والله العظيم اقول الحق

والله العظيم اقول الحق انا لا اكذب سيدي القاض

وسرت في المحكمة همهمة بسيطة قاطعها صوت القاض ماهو ردك فيما هو منسوب اليك من هذه السيدة

سيدي القاضي حضرات المستشارين كيف اكون مشترك معها في جرائمها وهي اقوي مني لو كانت استعاذت بالله مني ما كنت اقتربت انا لم افعل شيئا الا اني اعطيتها مفاتيح السعاده اخبرتها بان والديها يقيدون حريتها وان مهمتهم في الاوامر والنواهي طوال الوقت اخبرتها انها جميلة وان من حق الجمال ان يراه كل الناس ولا يستاثر بة رجل واحد فاظهرت مفاتنها وسعدت بحرق قلوب الرجال وتركت زوجها كي لا يقيدها اخبرتها بان المال شهوة لن تستطيع مقاومتها وانة قوة وسعادة وانة سيحميها من كل شيئ فباعت نفسها وجمعته اخبرتها ان من يؤذيها لابد ان تقتله كي لا يقف في طريقها فقتلت اخبرتها ان الله حرمك من شرب الخمر ولكنة سيسعدك وينسيك الدنيا ومن عليها فشربت انا لم اكذب عليها يوماانا فقط اخبرتها ولم اعطيها سكينا لتقتل ولم اعطيها خمرا لتشربه ولم اكف يديها لفعل خير كادت تفعلة انا من اكون لافعل شيئ بيدي انا اضعف من ذلك سيدي القاض


انها من فعلت كل شيئ انها شريرة خائنة خانت الله واتبعتني ولم اجبرها سيدي القاضي انا ابرئ نفسي منها


الحكم بعد المداولة


واثناء نقاش القاض والمستشارين( لقد حرضها فعلا وهو شريك لها في الجرائم ولكن بما حرضها هو تحريض قولي فقط ولا يوجد تسجيلات بصوتة لتحريضها ولا اثبات ولا هناك لغة حدثها بها لنعرفها ونثبت علية الجريمة انه لدينا بريء ).


حكمت المحكمة حضوريا علي المتهمة بالاعدام شنقا والبراءة للمتهم الثاني


وقف الجميع في زهول هذا ظلم اتلك الضعيفة تعدم ويبرأ هذا اللعين هو اصل الشر علي الارض بدونه لما حدثت حروب وما قتل الاف من الابرياء وانتشر الفساد والفجور في الارض اتقتلونها وتتركونه هو هذا ظلم


ابليس :سيدي القاض اشكرك لحكمك الغير عادل واتمني ان انال مثلة يوم الوقوف امام الملك العادل


وهم بالنهوض وعلي وجهه ابتسامه ماكره ونظره قوية ترتجف لها القلوب


القاض:وانتي يأمراة استفغري لذنبك لعل الله يغفر لكي ما لم نقدر علي غفرانة نحن


وصرخت صرخة مدوية تجمدت لها الدماء تبعتها صرخة مني ورجفة في جسدي وعرقا يتصبب مني


امي :مالك ياحبيبتي الله اكبر الله اكبراعوذ بالله من الشيطان الرجيم شفتي عشان نمتي من غير ماتخدي الدوا انتي لسة سخنة قومي معايا


انا :قوم يابابا صلي بينا الفجر جماعة انا وماما عشان خطري


ولم يتكلم ابي بل اكتفي بالنظرالي مندهشا تبعتة ابتسامة صغيرة علي فعلتي

اثناء السجود

"اللهم انت ربي لا اله الا انت خلقتني وانا عبدك وانا علي عهدك ووعدك ما استطعت اعوذ بك من شر ماصنعت ,ابوء لك بنعمتك علي وابوء بذنبي فاغفر لي فانه لا يغفر الذنوب الا انت واشهد انك الله لا اله الا انت وان محمدا عبدك ورسولك"


هناك 23 تعليقًا:

Desert cat يقول...

ربنا يكفينا شره وشره نزغاته
اعوذ بالله من الشيطان الرجيم فى السراء والضراء

منى يقول...

ايه ده يا مشمش؟
كل مره بكتشف فيكى حاجه جديده
القصه عجبتنى ولو ان الصوره مرعبه بجد وانا اصلى بخاف
اعوذ بالله من الشيطان الرجيم
وبسم الله ما شاء الله عليكى

مشمش يقول...

الاول
اعوذ بالله

مشمش يقول...

مني
بس يارب تكوني اكتشفتي حاجة حلوة ويكون البوست عجبك ومعلش لو كنت خوفتك مش هعملها تاني

مروة الزارع يقول...

قصة جامدة بجد يا مشمش

الله ينور عليك

كل سنة وانت طيب عشان السنة الجديدة

مشمش يقول...

مروة الزارع
وانتي طيبة وشكرا لزيارتك اوي

Soooo يقول...
أزال أحد مشرفي المدونة هذا التعليق.
عبدالرحمن الشافعي يقول...

السلام عليكم
معلش جاي متأخر...بس والله ظروف الإمتحانات
........
ماشاء الله
تدوينة جميلة جدا
مشكلتنا الآن إن الواحد يعمل المعصية..وميفكرشي
...ميفكرشي إن العمل ده صح ولا ...لأا


هو بيجي على الحجات الحلوة ويجي يوسوسك
مع إن الرسول قال.."حفت الجنة بالمكاره
وحفت النار بالشهوات"ظ

شكرا على هذه التدوينة....إلي بجد جامدة وحلوة

ماشاء الله
جزاك الله خيرا

وإدعيلي بقى علشان إمتحاناتي
بجد أنا بكتب التعليق ده وأنا مزنوق جامد في المذاكرة ....

بس أعمل إيه ...لازم أعلق
هههه


تحياتي لكي
سلام

عبدالرحمن الشافعي يقول...

السلام عليكم
معلش جاي متأخر...بس والله ظروف الإمتحانات
........
ماشاء الله
تدوينة جميلة جدا
مشكلتنا الآن إن الواحد يعمل المعصية..وميفكرشي
...ميفكرشي إن العمل ده صح ولا ...لأا


هو بيجي على الحجات الحلوة ويجي يوسوسك
مع إن الرسول قال.."حفت الجنة بالمكاره
وحفت النار بالشهوات"ظ

شكرا على هذه التدوينة....إلي بجد جامدة وحلوة

ماشاء الله
جزاك الله خيرا

وإدعيلي بقى علشان إمتحاناتي
بجد أنا بكتب التعليق ده وأنا مزنوق جامد في المذاكرة ....

بس أعمل إيه ...لازم أعلق
هههه


تحياتي لكي
سلام

مشمش يقول...

سووووو
انا مش هقول دي من خيالي ولا لا بس الحمد لله انها عجبتك وانا والله بعلق عندك كتير انت الي مش واخد بالك سلالام

مشمش يقول...

عبد الرحمن
ربنا معاك يارب وتنجح وتدخل صيدلة يارب ونيجي نتعالج عندك
شرفتني

Soooo يقول...
أزال أحد مشرفي المدونة هذا التعليق.
اسامة يس يقول...

جميل هذا حكم الدنيا بالفعل حيث لا دليل مادي وفي الآخرة هما شريكان في الجريمة .. محرض وفاعل اصلي....

جميل ان يكون للاوعي هواجسه ومخاوفه التي دفعتها لأن تحلم بهذا الحلم .. فبالتأكيد هي خشيه ان تعصي والديها او تظن انهما عائق ... فجاء الحلم معبرا عما كبتته في الواقع...
وكأنه اشارة تنبيه....

و نستعيذ بالله من شرور انفسنا ومن سيئات اعملنا ومن الشيطان الرجيم...

جميله الفكرة جميل الوصف

دمت بكل ود..
خالص تحياتي

Ahmed Al-Sabbagh يقول...

رائع

تدوينة جميلة

كل عام وانت بخير

ودمت بخير

تحياتى

Ahmed Al-Sabbagh يقول...

____0000000000______0000000000_____
__000________000__000________000___
_000___________0000___________000__
000_____________00_____________000_
000________Happy New Year______000_
000_____________FOR____________000_
_000____________ALL___________000__
__000________________________000___
___000___Ahmed Al-Sabbagh___000____
_____000__________________000______
_______000______________000________
_________000__________000__________
____________000____000_____________
______________00__00_______________
________________00_________________
________________ 0 ________________

احساس لسه حى يقول...

عزيزتى
اكيد النفس امارة بالسوء والشيطان دورة جنب النفس صغير بس اكيد طول ما بنكبر ومش عارفين نحكم انفسنا بنقترب من النار وبنبعد عن الجنة ودايمن بنستغفر ونطلب رحمته برحمته بس هندخل الجنة
يا رب اغفر ليكى وللمسلمين جميعا
القصة جميله بس كانت محتاجة تفاصيل اكتر
تحياتى
سلام يا افندم

فرنسا هانم يقول...

هو كده دايما عيل يعملها ويهرب
ابليس موجود
ولكن نحن من نطعمه

بحبك يامصر يقول...

الله الله الله بجد بوست رائع جدا وقصه جميله
هتحصل يوم الدين هتبرأ من انصاره ابليس فعلا هيتبرأ مننا
اعوذ بالله من الشيطان الرجيم

عبدالرحمن الشافعي يقول...

السلام عليكم
فينك
أنا عندي إمتحان بعد 8 أيام
إدعيلي
إهىء إهىء إهىء
تحياتي لكي
سلام

منى يقول...

مشمشتى
انتى فين ؟
ده كسل ولا ايه؟
يا ريت تطمنينى عليكى
اختك منى

Soooo يقول...

مشمش ياصاحبي
انتي فين يابنتي
قلقتينا عليكي باختفائك ده


يارب يكون المانع خير يارب


سلاموووووووووز

منى يقول...

يمكن تكون بتمتحن
جايز النت فاصل
احتمال فى مشكله فى الجهاز
ياب متكنش تعبانه ولا فى حاجه وحشه عندهم

مشمش
الكلام ده بقالى مده بقوله لنفسى
انا قلقانه عليكى قوى
بس كت محرجه اتكلم تانى واكون زنانه
بس خلاص مش قادره
وحتى مش عارفه ايميلك
يا جماعه اللى يعرف حاجه يطمنى
قوليلى مالك؟

مشمش يقول...

مشمش بخير والحمد لله علي كل شيئ انا مش مشمش بس تحياتي ليكو وسلامكو هيوصلها وكل كلامكو وسؤالكو عنها
تحياتها