الأحد، 2 مارس 2008

انا خلاص هموت ولا اية


انا عارفة ان ميهمش حد اني عيانة ولا لا بس دي المدونة بتاعتي وانا حرة فيها باة ولامؤاخذة ولما عملتها كان عشان سبب واحد اني وحيدة ومليش اصحاب وعايزة اتكلم واقول كل حاجة عايزة اشوف الي بحس بية بعنيا مكنتش فاكرة اني ممكن حد يشاركني فرحي وزعلي بس لما حد بيعلق عندي بحس بالتعليق مش بقراة بس وبفرح اوي لما حد يشاركني لو بكلمة واحدة وكنت ابتديت اكتب عشان الناس الي بتقرا كلامي
بس لا انا فعلا عيانة ومحدش حاسس بيا انا عارفة ان محدش ولا هيزعل ولا هيفرح لما يعرف بس دي حاجة مهمة واثرت فيا
من فترة حسيت ان في حاجة في رقبتي وارمة شوية وبحس اني مخنوقة وبتوجعني بس مش دايما ولما الوجع زاد قررت اكشف مع اني مبحبش الدكاترة ولا الدوا بخف لوحدي دايما ودايما حاسة ان صحتي كويسة الموضوع ميستاهلش
المهم اني روحت وانا بكشف لقيت الدكتور عمال يقلب في حواجبة ويطقطق ويقول اةةةةة استني كدة مممممم طب وريني كدة نؤنؤنؤ بصراحة قلقت لقيتة راح باصصلي اوي وقالي بصي يامدام دي حاجة من اتنين يالغدة ياورم ومش عارفين هوة ورم خبيث ولا حميد ودة طبعا بعد متحللي وبعدين نشوف هنعمل اية عملية ولا علاج المهم نطمن واطلعي برة عند الممرضة هتقوم باللازم حسيت ان الدنيا بتلف بيا مكنتش اتوقع ابدا كل دة واستجمعت قوايا ونطقت وقلتلة بس انا مش مدام
قالي سوري اسف بس حسيت انة عايز يقولي دة وقتة انتي كمان بس كان شكلي بقة شبة الواد الي فوق دة من الخوف وكان علي طرف لساني هقولة يعني فاضلي قد اية واموت يادكتور بس مسكت نفسي
وكانت نتيجية التحليل بعد اسبوع ومقلتش لحد علي الي قالة خالص بس مكنتش عارفة انا حاسة باية ياتري لو طلع ورم هيحصل اية هموت يعني ولا اية انا طول عمري زهقانة من حياتي بس اكيد مش عايزة اموت علي الاقل دلوقتي حاسة اني معنديش حاجة اقابل بيها ربنا ومعملتش حاجة في الدنيا الناس تفتكرني بيها اهلي هيعملو اية هيزعلو عليا ولا وكلام كبير اوي دار في بالي مقدرش اوصفة
كان احساسي غريب مكنتش بعيط ولا زعلانة ولا رد فعلي كان طبيعي ممكن حد في موقفي يعملة كنت ساكتة مش عارفة اتكلم مع حد ولا افكر كنت برتجف لما احط ايدي علي الورم وابعد ايدي بسرعة زي ماتكون حاجة وحشة بعيدة عن جسمي وخايفة منها مع انها جوايا
المهم عدي اسبوع كانة سنة وروحت وقابلتة تاني ونتيجة التحليل كانت انة التهاب في الحنجرة ودي كانت اول مرة اسمع الموضوع دة ومش فاهمة حاجة المهم انة قالي انها حاجة بسيطة وهتروح واداني قائمة من الممنوعات والمحظرات والادوية

وبعد ماعرفت قلت الحمد لله وابتديت اعيط برضة مفيش فايدة العياط دة هواية معرفش لية عيطت دلوقتي ومعيطش في الاول يمكن كنت مصدومة حاجة غريبة

ولسة الالم موجود وساعات بيزيد وبتخنق

بس متخافوش عمر الشقي بقي و الحمد لله علي كل حاجة

هناك 19 تعليقًا:

نور جديد يقول...

إزاي يا فندم
ده موضوع يستاهل ونص
ألف حمد لله على سلامتك
رغم أني لا أعرفك
بس و الله و أنا بقرأ قلقيت عليكي فعلا
الحمد لله
و لعل ربنا أرسل الرسالة الربانية دي ليكي و للي هيقرأ
اللهم إنا نسألك حسن الخاتمة
و تاني بجد حمد لله على سلامتك

الربان يقول...

تحياتي و تقديري

اولا حمدا لله علي سلامتك...و أجر و عافية ان شاء الله.

ثانيا... من قال ان لا أحد يهتم..انت فقط لا تشعرين باهتمام من حولك...

ثالثا... الطب بفضل الله تقدم ، و هناك
انواع من الامراض التي كانت تعد مستعصية علي العلاج اصبح علاجها ممكن
ان تم اكتشافها مبكرا...

سعيد انك و الحمد لله بخير...و ان شاء الله أجد موضوع تفوح منه روح التفاؤل و الحياة بمدونتك الجميلة,
تقبلي تحياتي و دمت بالف خير.

مشمش يقول...

نور جديد
الله يسلمك شكرا علي كلامك ومش مهم تعرفني كفاية انك اسعدتني بكلامك اوي

صوت من مصر يقول...

الف سلامه وانا بقول مبشوفش مشمش ليه عندى مع انها كانت اول الزوار عندى فى البلوج
مش معقول
طب كنت اجى ب 2 كيلو مشمش من عند الفكهانى ولا ايه

عبدالرحمن الشافعي يقول...

أوووه...أنا فعلا إتخضيت لما قرأت الموضوع..
والله بجد...وفضلت خايف لحد ما وصلت في القراءة عند نتيجة التحاليل...
بجد بجد أنا كنت خايف عليكي...
وقعتي قلبي...
وكمان إنتي ما قلتليش لي ...
كنا على الأقل..عملنا حاجة
..عموما الحمد لله..وألف سلامة عليكي..
وبإذن الله الوجع هيخف...

يارب ياربإشفي مشمش ...يارب آمين
تحياتي لكي

Soooo يقول...

ايه ده؟؟؟
الحوار ده يابنتي ماقليليش عليه ليه؟؟؟؟؟؟
هو احنا مش صحاب يا مشمش ولما بابقى مخنوق باجري اقولك اول حد

عموما حسابك معايا بعدين .. بعد ماتخفي ان شاء الله وتبقي زي الفل


وده يابنتي كان مجرد قرصة ودن بسيطه .. عشان تقولي الحمدلله وتشوفي اننا عايشين في نعم كتير قوي من عند ربنا .. بس احنا اللي بنجيب لروحنا الاكتئاب

الف سلامه عليكي يا مشمش
وربنا يشفيكي ويشفي كل الناس يارب




سلاموووووووووووز

Desert cat يقول...

الف سلامة عليكى يا مشمش
بس ايه الدكتور الغبى ده كان لازم يخضك ويقولك ده يا اما يا اما
ما كان قالك اعملى تحليل الاول وبعدين لما يتاكد من النتيجة يقول
سلامتك يا مشموشة

أم أحمد يقول...

إذاي تقولي ان أمرك مايهمش حد .. لأ بقي يهمنا كلنا
بعد الشر عنك

مشمش يقول...

الربان
الله يسلمك واكيد انا الي مش حاسة باهتمام من حولي
تحياتي
صوت من مصر
هو في مشمش دلوقتي مش هتلاقي خليها منجة عشان بحبها اوي
عبد الرحمن ياسين
ربنا يخليك ليا ياعبد الرحمن والحمد لله بقيت كويسة
سووو
معلش انا مكنتش عايزة اقول لحد ولا افتكرة الا لما اطمنت والحمد لله وانت عارف ياسوو غلاوتك معلش باة
قطة الصحراء
والله يابنتي مبقاش فية اغبي من الدكاترة دلوقتي بقي لازم تكشفي عند كذا دكتور عشان تتطمني لانهم بيغلطوا
ام احمد
ربنا يخليكي ليا ويكرك يارب

منى يقول...

كده يا مشمش
ازاى تقولى ان محدش يهمه امرك
انتى متعرفيش انا بحبك اد ايه؟
انا كان قلبى حاسس
فاكره مش قلتلك انا حاسه فيكى حاجه متغيره بس مش عارفه هى ايه
بس انتى مقولتيش
الحمد لله انها جت لحد كده
ربنا يعافيكى يا مشمش ويبارك فيكى

Yasser Hussein يقول...

حرام عليكي
خضتيني
وفي الآخر يطلع التهاب في الحنجرة
الله يخرب بيتك يا محسن
هو مش الدكتور كان أسمه محسن؟
:)
ألف سلامة عليكي

تحياتي

مشمش يقول...

وانا كمان بحبك اوي والله مع اني عمري ماشفتك بس انتي حنينة اوي

مشمش يقول...

ياسر حسين
انت دخلت محسن في بعضة كدة محسن ده غير محسن الاولاني محسن الاولاني لو كشف عليا مش هيقولي التهاب في الحنجرة هيقولي ارهابية ومتطرفة وخدت قروض ب 6مليون زرار وهربت برة البلد
ولا اية
ميرسي علي اهتمامك

الجنوبى يقول...

هههههههههه
انا اول مرة ادخل المدونة بس صدقينى انا والله مش بضحك عليكى
عارفة انا بضحك على ايه اقولك
اصل انا يا ستى زمانجاتنى سخونية عظيم وعادى فقعدت اعيط وامى بتضحك على
تخيلى انا بعيط ليه علشان اخويا كان بيقولى انى هموت فانا كنت خايف اموت وما اقابلش الواد حودة صاحبى بكرة وما نلعبش مع بعض
هبل عيال بقى تعملى ايه
ويا ستى ربنا يخليكى لكل اللى بيحبوكى ويخليكى لينا
تحياتى
عمورة اللعيب

الجنوبى يقول...

والله لسه بضحك

ahmed mefrh يقول...

الف الف سلامه
الانسان فعلا لما بيكون وحده بيزيد التعب عليه و لكن من حقق انك تقولى للعالم كله و من حقنا عليكى اننا نواسيكى و ندعوا الله ان يتم شفاؤك
نسأل الله العظيم رب العرش العظيم ان يشفيك
تحياتى ابو مفراح

Yahia يقول...

بصي يا استاذه دي اول زيارة ليه لمدونتك بس احب اقولك كام حاجة .... أولا الاحساس بالوحده وعدم وجود أصدقاء ده احساس وحش قوي وانا عارفه وشوفته عشان كان ليه صديق زي ما بيقولوا الانتيم بس للأسف سافر خارج مصر ومبقتش اتكلم معاه وعلى الرغم من ان عندي اصدقاء كتتتير تانين وكويسين وطيبين بس مش زي كريم ، الحاجة التانيه ان اكيد كلنا زهقنين من حياتنا لسبب أو لأخر بس اكيد زي ما انت بتقولي مش هنتمنى الموت ، واخيراً حمد الله على سلامتك وياريت تعتبريني صديق ونجرب يمكن أنفع.

تحياتي

غير معرف يقول...

هل تحتاج إلى قرض؟ هل كانت تبحث عن مكان للحصول على قرض؟ هل تحاول الحصول على أي نوع من القرض؟ ثم تطبيق الآن في؟ (carlosellisonfinance@outlook.com) إذا كنت ترغب في الحصول على قرض بأسعار معقولة. يتم تقديم قرض هنا بسعر فائدة منخفض جدا من 2٪. اتصل بنا الآن إذا كنت مهتما.

Unknown يقول...

وانا كمان لوحدى 😢